Groepsles Yoga

Yoga is goed voor lichaam en geest. Je ademhaling is hierbij erg belangrijk, net als de uitlijning van je lichaam in elke houding. Kracht en lenigheid worden beide getraind. Je brengt ook je gedachten tot rust. Hoe vaker je het doet, hoe meer je het meditatieve, rustgevende effect voelt. In het begin is het hard werken, maar oefening baart kunst. Yoga brengt je in balans. Gun jezelf aandacht en positieve energie. Yoga is voor iedereen. Je hoeft niet lenig of sterk te zijn.

Hatha Yoga komt uit het Sanskriet en betekent ‘eenheid’ of ‘samenbrengen’. Het in balans brengen van lichaam en geest. Waarom Hatha Yoga: Yoga herstelt de balans tussen het hoofd met het denken en het lichaam met het voelen. In het dagelijks leven voert het denken vaak de boventoon, hierdoor kun je klachten van spanning en onrust ervaren. Een eerste ingang om het hoofd tot rust te laten komen is het voelen van het lichaam. Tijdens de yogales laat je het denken tot rust komen door in aandacht te ‘luisteren’ naar wat het lichaam te vertellen heeft. De oefeningen en houdingen zijn gericht op het soepeler maken van je lichaam en het in balans brengen van lichaam en geest. Je leert de aandacht in het hier en nu te brengen en verleden en toekomst even te laten voor wat het is. Je wordt je bewuster van je lichaam, de oefeningen versterken het (zelf)vertrouwen en brengen rust. Daarnaast kan yoga meer inzicht geven in hoe je de dingen doet in het dagelijks leven. Yoga brengt je weer in contact met jezelf De lessen bestaan uit losmaak oefeningen, ademoefeningen, yogahoudingen , een meditatie en een lange eindontspanning. Dit alles met de aandacht volledig in het hier en nu. Ieder oefent op zijn of haar eigen niveau met respect voor de eigen grenzen. Redenen om yoga te beoefenen: * Je wilt je leren ontspannen * Verbeteren van je kwaliteit van leven * Beter slapen * Beter leren voelen wat voor jou belangrijk is, meer in je eigen kracht komen. * Een soepele geest in een soepel lichaam

Vinyasa Yoga is een zachtere, minder zware vorm van poweryoga. Vinyasa betekent flow en met flow bedoelen we een aaneenschakeling van bewegingen achter elkaar zodat je de flow behoudt en de intensiteit verlaagt. Door deze bewegingen achter elkaar te doen krijg je zodanig een ademstroom/techniek dat dit ervoor zorgt dat je meditatie/concentratie verhoogt tijdens de houdingen.

De les is start met aarde elementen om tot rust te komen. Vervolgens de warmte in je lichaam te krijgen dmv zonnegroeten en dan door naar de houdingen. In de houdingen word je begeleid zodat je nog meer verdieping en verlenging kunt creëren in de houding. Per les wordt er gevarieerd met de houdingen.  Uiteindelijk sluiten we af met een relaxation van ong 7-10 minuten.

In Yin Yoga worden posities langer vastgehouden, zo heb je meer tijd om je grenzen te verkennen en te verleggen.
Je gebruikt je lijf niet om in een houding te komen, maar je gebruikt de houding om je lijf beter te voelen.

De houdingen die je bij deze vorm van yoga aanneemt zijn vooral gericht op het versterken en het versoepelen van bindweefsel en gewrichten;ze rekken dieperliggende spieren en maken het bekken gebied los.
In eerste instantie zijn de houdingen bedoeld om langer in de lotushouding te kunnen blijven mediteren,maar het is vooral een fijne lichaamsbeweging voor wie een zittend beroep heeft.

De les heeft dan ook een relatief rustig karakter.
De les is juist zo lekker doordat je even niet heel intensief hoeft te bewegen ,maar juist de tijd kunt nemen voor je lichaam.
Bij Yin Yoga gaat het om dat je zoveel mogelijk spieren loslaat en het is de manier om bindweefsel en gewrichten te herstellen en versterken.

Raadpleeg ons lessenrooster voor de actuele lestijden.